Digital Crafting symposium – Computation and Craft [2010]

Indenfor den seneste årrække har vi set en udvikling i nye og fælles platforme der har kunne skabe bro mellem arkitektur, ingeniørkunst og selve udførslen. Nye interfaces har [endelig] skabt de links mellem den centrale design disciplin og fabrikationen. Og på få år har det skabt nye former for designprocesser der samtidig går skridtet videre i undersøgelsen af nye strukturelle systemer.

Tilbage i november 2010 afholdt man det første danske Digital Crafting symposium – Et samarbejde mellem CITA på Ark. skolen i København, Arkitektskolen Aarhus, DTU mf. Og jeg opfordrede dengang til at deltage i arrangementet. Hvad jeg dog først har opdaget forleden var, at alle forelæsningerne tilsyneladende lå inde på digitalcrafting.dk  [!]

FABRICATION – SIMULATION – DESIGN
Symposiet stillede [indirekte] spørgsmål ved den måde vi arbejder på i dag, og hvordan vores opfattelse af space design, ingeniørkunst og udførsel bliver udfordret når vi begynder at integrere design, analyse og fabrikation. Symposiet præsenterede flere eksempler på nye typer af samarbejde mellem faget parter, og diskuterede fremtidens byggepraksis.

Nedenfor kan du se 7 af de i alt 9 forelæsninger:

SESSION 1:  Computation and Fabrication – How to fabricate?
– Digital fabrication is common in today’s building practice. To make use of this technological platform it is important that architects and designers find ways of interfacing between design and fabrication. This session discusses computational design techniques and the new forms of collaboration that rise from this shift in material practice.

SESSION 2:  Computation and Simulation – How to Analyze?
– Traditionally design and analysis are seen as subsequent steps in the design process. As new computational tools merge design and simulation we enter a new practice in which analysis can become integrated into the early design phase. This session discusses different simulation approaches and the consequences of this new practice for the profession.

SESSION 3:  Computation and Design – How to design?
– Digital platforms challenge architectural design practice and lead to new spatial opportunities. During the last 10 years the profession has developed a new algorithmic modelling practice that introduces code as part of design. This session discusses recent developments in computational design that challenge the core architectural concerns of programme and construction.

Reklamer

Om Rasmus Brønnum

Architect
Dette indlæg blev udgivet i 2D/ 3D/ 4D, Applikationer, Arkitektfaglighed, Arkitektur, Bæredygtighed, Byggeplads, Debat, Design, Film, filosofi, Forskning, Grafik & Design, Hardware, Konstruktion, Kultur, projektering, Projektledelse, Software, Strategi, Teori og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Digital Crafting symposium – Computation and Craft [2010]

  1. Pingback: DIGITAL CRAFTING SYMPOSIUM 2011 [København, 25.nov.] | RASMUS BRØNNUM – en Arkitektur Blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s